‘Neurons that fire together, wire together’

NadiZoetebier - astrologie

Mooie quote, hè? Hij is van neuropsycholoog Donald Hebb. In 1949 gebruikte hij deze uitdrukking voor het eerst om te beschrijven hoe paden in de hersenen worden gevormd en versterkt door herhaling. En dat kan jou weer helpen bij het leven van een mindful leven.

Hoe vaker je iets doet, hoe gemakkelijker het je afgaat. Dat herken je wel, toch? Het werkt als volgt. Als je hersenen vaker een bepaalde taak uitvoeren, wordt je neurale netwerk sterker. Hierdoor gaat dat proces elke volgende keer efficiënter en beter.

Dus samengevat: het versterken van je neurale netwerk zorgt voor minder stress en/of frustratie bij het uitvoeren van taken én het versterkt je algemene hersencapaciteit.

Voordelen van dankbaarheid

Zo werkt het ook met gevoelens van geluk en blijdschap. Hoe vaker je deze gevoelens hebt, hoe meer paden en weggetjes je hersenen aanmaken en hoe meer je het zal ervaren. Je leert het ze letterlijk aan. En het is niet alleen goed voor je gevoel, het helpt ook tegen depressie, stress en angst. En dat kan het risico op hartaandoeningen weer verlagen.

Dankbaarheid: attitude of gratitude

Je bent dankbaar als je weet wat je hebt, in plaats van je te focussen op wat je niet hebt. Het werkt mindful, want je bent je meer en meer bewust van alle dingen die goed gaan in je leven. En je bent in het nu. Wat je op dit moment voelt, of ervaart.

‘Neurons that fire together, wire together’, dus hoe meer je oefent, hoe gemakkelijker je dankbaar wordt. En hoe meer dankbaar je bent voor alles in je leven, hoe meer dingen je vindt om dankbaar voor te zijn. Je begint meer (kleine dingen) op te merken en versterkt daardoor je bewustzijn en het ‘leven in het nu’.

Het uiten van je dankbaarheid heeft dus vele voordelen, maar hoe begin je daar dan mee?

Het is heel simpel. Bedenk iedere ochtend minimaal drie dingen waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld het dak boven je hoofd, de warme douche die je hebt of het dragen van je favoriete geurtje. Er zijn veel dingen te bedenken, als je er maar even bij stilstaat. Het mogen ook de ‘kleine’ dingen zijn. Want het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat je een dak boven je hoofd hebt, of warm en schoon water uit de kraan.

Het beoefenen van dankbaarheid – door te schrijven bijvoorbeeld – kan heel krachtig kan zijn. Het creëert en versterkt paden in de hersenen voor het erkennen van alles waar we elke dag dankbaar voor mogen zijn. En hoe meer we het doen, hoe gemakkelijker het is voor ons brein om dankbaarheid te verwerken.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.