Afvallen door kleine veranderingen in je dagelijks leven

Nadi Zoetebier 2018

Met weinig moeite afvallen? Er zijn een aantal veranderingen die, als je ze dagelijks doorvoert, bijdragen aan het verliezen van gewicht. Benieuwd hoe? Lees dan verder!

Ik ben inmiddels iets meer dan een jaar onderweg in m’n #weightlossjourney – ik ben inmiddels -39kg kwijt – en ik heb gemerkt dat er best wel wat dagelijkse dingen zijn die een impact hebben op het verliezen van gewicht.

Dan heb ik het nog niet eens over sporten en gezond eten in ‘t algemeen, want natuurlijk draagt een actieve levensstijl bij aan gewichtsverlies. Ik heb het over kleine gewoonten. Als je die aanpakt en verandert verlies je op de langere termijn gewicht. Gegarandeerd en op een gezonde manier, that is.

Vandaar dat ik mijn #weightlossjourney ook nooit zal benoemen als (tijdelijk) dieet. Het is een verandering van levensstijl en met deze lijst van tips kun jij daar ook wat uithalen.

1) Drink zwarte koffie

Drink je ‘t liefst je koffie met melk en/of suiker? Schrap de extra ingrediënten en stap over naar zwarte koffie. En cappuccino’s? Skip die ook! Cappuccino – en ook latte’s – zijn een bom van suikers en onnodige calorieën. En ik weet dat het lekker is en ik begrijp dat je je koffie nooit zonder melk en/of suiker hebt gedronken, maar… als ik het kan, dan kan jij het ook!

Ik vond zwarte koffie altijd vies. Ik kon het niet wegkrijgen, dus op werk dronk ik cappuccino en als dat er niet was dan dronk ik mijn koffie met heel, heel veel melk. Maar tel al die cupjes melk en suikerklontjes voor je leven lang maar eens bij elkaar op. Dat is VEEL!

Hoe je overstapt op zwarte koffie? Nou, gewoon doen. Ik ben van de een op de andere dag zwarte koffie gaan drinken. En geloof mij, ik vond dat heus niet meteen lekker. Maar smaken wennen en als je iets wil dan kun je het jezelf aanleren. Binnen een week begon het mij al goed te smaken en inmiddels vind ik koffie met melk – laat staan cappuccino’s of latte’s – niet meer lekker. Ik drink m’n koffie met liefde zwart.

Dit is een levenslange switch als je eenmaal over bent. Denk er maar eens over na.

2) Neem de trap – altijd

Het is zo makkelijk: de lift pakken als er een lift is. Maar neem de trap. Iedere keer. Ook als het meerdere verdiepingen zijn. Okay, er is natuurlijk een grens – ik zou ook niet snel tien verdiepingen met de trap pakken – maar vaak gaat het om één tot drie verdiepingen en dat is heel goed te lopen.

Traplopen kan je overal uitvoeren. Thuis, op je werk of zelfs op het station. Stations kennen vaak roltrappen, waardoor je geneigd bent om die te pakken. De trap ernaast wordt nauwelijks gebruikt door mensen die naar boven lopen, terwijl het veel beter voor je is. Daarnaast kost traplopen je natuurlijk niets en heb je er niets voor nodig, dus je kan er per direct mee beginnen.

Pak je een jaar lang iedere dag de trap, dan heeft dat een positieve impact op je gewicht en je conditie. En ook op je beenspieren, want die versterk je iedere keer als je de trap pakt. Ook hier geldt: consistentie is de sleutel.

Bonustip: loop op je tenen de trap op. Dan gebruik je net weer wat meer spieren, waaronder die van je booty. 🍑

3) Drink minimaal 2 liter water per dag

Dat water drinken goed voor je is, is algemeen bekend. Toch wordt het vaak vergeten en drinkt een behoorlijk aantal mensen niet voldoende water per dag.

Water zorgt er niet alleen voor dat je niet uitdroogt. Het draagt ook positief bij aan vetverbranding, een gezonde huid en het geeft je energie. Daarnaast helpt water bij het afvoeren van afvalstoffen uit je lichaam en bestrijdt het je hongergevoel.

Een gouden tip is hierbij om altijd een glas of flesje water bij je te hebben dat vol is. Het is dan bijna op de automatische piloot dat je er van gaat drinken. En als je flesje of glas leeg is, dan moet je weer opstaan om ‘m bij te vullen. Dat is extra beweging. Oh ja, en je moet wellicht vaker naar het toilet. Nog meer beweging! Hier schrijf ik ook wat over bij punt 6.

4) Ruim meteen op

Hoevaak laat je iets slingeren om vervolgens te denken: ‘dat pak ik straks wel op’? Ik vermoed dat dat regelmatig zo is.

Stop daar dan nu mee. Als je iets ziet liggen dat eigenlijk ergens anders in je huis hoort: ruim het meteen op. Neem het mee en loop naar de juiste plek. Pak je boodschappen meteen uit als je thuis bent. Hang je jas netjes op. Dit zijn kleine dingen, maar hierdoor beweeg je toch weer wat extra. Vooral als je huis uit meerdere verdiepingen bestaat en je dus ook naar boven – en weer naar beneden – zult moeten lopen.

Een opgeruimd huis geeft ook weer rust in je hoofd. En omdat je het meteen verwerkt, houd je eigenlijk ook weer tijd over. Het is namelijk echt zo dat als je iets niet meteen aanpakt, het uiteindelijk langer duurt voordat ‘t gedaan is. Die tijd die je overhoudt kan je weer gebruiken om wat anders te doen.

5) Wandel

Ik kan ‘t niet vaak genoeg zeggen, maar… wandel! Loop naar je werk (als dat kan) of wandel gewoon een rondje in de avond. Je hoeft slechts een half uur te lopen om aan je beweging te komen. Je kan absoluut afvallen door te wandelen.

Wandelen is niet alleen goed voor de vetverbranding. Het werkt ook voor je geest. Het ruimt je hersenen op en daar word je weer creatiever van. Meer lezen over de voordelen van wandelen? Ik schreef eerder al een artikel waarom wandelen goed voor je is.

6) Ga naar het toilet op een andere verdieping

Heb je thuis of op je werk ook een toilet op een andere verdieping? Gebruik die dan. Met name als je een kantoorbaan hebt, zoals ik, dan zit je de hele dag eigenlijk stil. Dat is natuurlijk niet goed voor je gezondheid, je gewicht en je conditie. Als je dan toch opstaat om naar het toilet te gaan, pak dan de trap (nee, niet de lift – zie punt 2) en gebruik het toilet op een andere verdieping.

Zo gebruik je net weer wat meer spieren en verbrand je net weer wat meer calorieën dan als je naar een toilet op dezelfde verdieping gaat. Tel die extra beweging maar eens op voor een geheel jaar. Een simpele verandering, die je iedere dag weer kan doorvoeren. En omdat je meer water drinkt, zie punt 3, loop je ook wat vaker. 😉

Conclusie

Zoals je al leest: het vereist geen lidmaatschap bij de sportschool, intense training of het tellen van calorieën om via dagelijkse veranderingen al gewicht te verliezen.

Onthoud: consistentie is bij alles de sleutel tot succes! Als je iets één keer doet is het natuurlijk al goed, maar wil je op de langere termijn resultaat zien, dan zul je het consistent moeten doorvoeren.

Je bent jezelf over een jaar erg dankbaar.

Heb je aanvullende tips? Laat het weten in de comments!

Wil je niks missen? Abonneer je dan op m’n blog!

Abonneer je per mail op mijn blog en je ontvangt alle nieuwste items over astrologie, afvallen en mindfulness automatisch in je inbox.

3 comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.