Facebook verandert het algoritme van je tijdlijn

Ja, je leest het goed. Facebook verandert (wederom) z’n algoritme voor je tijdlijn! Dat kondigde CEO Mark Zuckerberg aan op z’n profiel. Here’s why. 

“One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.” Zuckerberg opent meteen met een statement. De tijd die je doorbrengt, moet op de juiste manier worden doorgebracht. Want zeg nou eerlijk: de content van de bedrijven, merken en media overschaduwen vaak de posts van onze vrienden en familie. Misschien heb je ‘t niet eens bewust door, het is er op een natuurlijke manier ingeslopen.

Facebook staat voor het verbinden van mensen, elkaar dichterbij elkaar brengen. En dat valt een beetje (lees: heel veel) weg. Zuckerberg legt uit waar die verandering vandaan komt en waarom hij dit wil aanpakken.

En nu…

Deze wijziging betekent dat de updates van de pagina’s die je volgt nóg minder op je tijdlijn zullen verschijnen. Bedrijven zullen meer marketingbudget in Facebook moeten stoppen om zichtbaar te blijven en jij… als jij je favo pagina actueel wil blijven volgen, zul je de updates van die pagina aan kunnen zetten. Dat kan op twee manieren: je krijgt een pushmelding wanneer een pagina iets plaatst óf die pagina krijgt prio in jouw tijdlijn en de berichten komen bovenaan te staan wanneer je Facebook opent. 

In het kort: deze update is goed nieuws voor personen en minder goed nieuws voor de bedrijven, merken en media. Wat vind jij?

Leave a Reply